Pleidooien

?>
Wonen-en-werken-op-wielen: waarom niet?

Wonen-en-werken-op-wielen: waarom niet?

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Werken en tegelijkertijd kamperen, een droom?  Niet voor Xavier Vermeiren (35). Hij kocht een Londense dubbeldekker en begon die om te bouwen. Een camperbus als kantoor: het werd een droomproject dat vijf jaar duurde, met een muntgroen pareltje als resultaat.

Tekst Kristel Bruynseels, Foto’s Maarten Van Caesbroeck

 

Was je altijd al een camperfan?

Xavier: ‘Voor ik de bus kocht, heb ik twee jaar gewoond en gewerkt in een camper. Ik ben een fervent snowboarder en daar heb je bergen voor nodig. Die vind je bijvoorbeeld in Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen. Omdat ik freelance softwareontwikkelaar ben, kon ik ook makkelijk werken ‘van thuis uit’. Ik ontdekte dat er op heel wat plekken in Europa een voldoende sterk wifi-netwerk is om mijn werk te kunnen doen én ondertussen van mijn hobby te genieten. Drie dagen werken, vier dagen de berg op! Zeker in Noorwegen was de camper een zegen; het zou anders een onbetaalbaar avontuur geworden zijn. Ik ontmoette er veel heel wat gelijkgestemde zielen en zo groeide de idee om met het gegeven ‘wonen-en-werken-op-wielen’ wat te doen.’

 En toen kocht je een bus …

Xavier: ‘In 2018 kocht ik nogal impulsief een Londense dubbeldekker.  Eentje voor sightseeing, zonder dak. Op dat moment was die al omgebouwd tot feestbus voor Heineken, maar ik had andere plannen. Niet dat ik grondig vooronderzoek had gedaan, ik ben eerder iemand die in het diepe springt. Om bijvoorbeeld een dak te laten maken dat ik kon laten zakken tijdens het rijden, vond ik maar één firma bereid dat te doen. Een technisch huzarenstukje, maar het maakt wel dat bij stilstand de bovenste verdieping ruim en voldoende hoog is.’

 Hoeveel tijd heb je in de ombouw gestoken?

Xavier: ‘Het plan was van meet af aan een rijdend kantoor te maken, voor teambuildings, voor workshops, voor kleine teams die willen werken op locatie… Van idee tot realisatie ging er vijf jaar voorbij. Uittekenen, praten met mensen, overleggen… Een vriend van me is camperbouwer en heeft het houtwerk en een deel van de techniek op zich genomen. Een andere vriend is schrijnwerker en zorgde voor alle schrijnwerk boven. Een bevriend elektricien werd mee ingeschakeld. Uiteindelijk heeft een hele equipe deze bus gemaakt tot wat ze is, ik incluis natuurlijk. Dagen en weken heb ik geschuurd, geplamuurd, geschilderd, geholpen waar ik kon. Er zat geen deadline achter dit project, ik kon blijven werken en sporten ondertussen. Ik werkte één dag per week aan de bus. En ja, soms met gevloek en gefoeter. Maar telkens weer blij en fier als er iets gerealiseerd was!’

 De bus is een pareltje, met de nieuwste technieken aan boord.

Xavier: ‘Ik ben er heel trots op! We hebben zonnepanelen voor warm water, een composttoilet, een douche, kookvuur, voldoende stopcontacten, wifi via SIM-kaart, er zijn zes enkele bedden en één dubbel, voldoende ruimte om te werken en via ingenieuze systemen kan je zelfs met acht vergaderen aan één tafel. Over alles is nagedacht, ook over loopruimte bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik in die vijf jaar heel veel bijgeleerd en ben ik ook handiger geworden. Dat komt van pas, want nu ga ik mijn huis verbouwen (lacht)!’

 Wat is het plan nu?

Xavier: ‘We hebben al twee keer een mini-event georganiseerd met de bus: Kamping Kantoor. Bedrijven konden gedurende een week op de camping werken en leven. De bus schoof haar luifels uit, er werden wat extra tenten opgezet en klaar was kees. De reacties waren heel enthousiast. Werken op een andere, mooie locatie geeft sowieso meer inspiratie, verhoogt de productiviteit, maar ook de onderlinge verbondenheid. Collega’s leren elkaar op een andere manier kennen, je moet voor alles samenwerken. Het kampeergevoel stimuleert, je krijgt er energie van. Bovendien is dit budgettair interessanter voor een bedrijf dan kamers in een hotel boeken. We kregen al de vraag om de bus op een mooie plek te zetten zodat een bedrijf er workshops met klanten kon houden.

Ik rij de bus er zelf naartoe, je hebt namelijk een rijbewijs voor een vrachtwagen nodig. Het voordeel is dat ik ook mijn werk altijd vanop locatie kan doen. Als de bus echt ver weg gereden moet worden, blijf ik gewoon een paar dagen in de buurt werken. Voorlopig blijft dit een zij-project. Ik wil er tijd insteken, maar er niet fulltime mee bezig zijn. Ik doe mijn andere werk ook graag, mijn huis moet verbouwd en er komt een baby aan. Mijn project is dus net op tijd af!’

Van bus naar woonkantoor: ben je geïnteresseerd naar de technische details van het ombouwproject van Xavier? Laat het vooral weten. Misschien lees jij er binnenkort meer over in Pasar Camper & Kamperen. Neem intussen al een kijkje op www.rideoffsite.com of op de Instagrampagina @Rideoffsite.’

pasar_pak-je-tijd_blauw-wit_400.png

Pakjetijd.be is een actie van Pasar vzw.

Meer info over Pasar vind je op www.pasar.be

 

Ambassadeurs van vrije tijd gezocht

Wil je meewerken aan de Week van de Vrije Tijd? Stuur een mail naar pakjetijd@pasar.be